Late privépost leidt tot een serie verhalen over het falen van PostNL

Hoe de krant hielp een postcrisis op te lossen

Wat thuis bij PZC-verslaggever Sven Remijnsen begint met brieven die niet worden bezorgd, leidt tot een serie van 10 verhalen over een postcrisis in Zeeland. Het eindigt met een conclusie die zelfs de ervaren journalist verrast. 

Als een uitvaart­ondernemer zelf zijn post moet gaan rond­brengen, is dat wel een nieuw verhaal

Goed nieuws

Terugblikkend is Remijnsen vooral trots dat hij met zijn verhalen inzich­te­lijk heeft gemaakt waar postbe­zor­gers mee kampen. ,,Door die mensen aan de onderkant van de arbeids­markt een stem te geven, is precies duidelijk gewor­den waar de schoen wringt. Dat was via de woord­voerders van PostNL nooit gelukt.’’


Vanuit de Tweede Kamer worden kritische vragen gesteld

Inmiddels gaat het met de postbezorging in Zeeland weer de goede kant op. Remijnsen laat een mail lezen die hij pas van een van de bezorgers uit zijn verhalen kreeg: ‘De directie van PostNL is naar Zeeland gekomen om naar ons te luisteren. Dat zou zonder de verhalen in de PZC niet zijn gebeurd. We mogen de routes weer meer naar eigen inzicht indelen en probleemwijken worden aange­pakt. Het gaat nu een stuk beter dan begin dit jaar’.

Ronald van Geenen

Hoofdredacteur PZC

Snel nieuws kan ook té snel zijn

Net als andere, regionale nieuws­media, werkt de redactie van de PZC in verschillende snelheden. Aan de ene kant langzame, verdie­pende journa­listiek, aan de andere kant het snelle nieuws zoals 112-bericht­geving. Een dodelijk ongeval op de Brouwersdam leerde de redactie dat je ook té snel kunt zijn.


Een gruwelijk ongeval op de N57 tussen Scharen­dijke en Ouddorp. Een 38-jarige man komt om het leven op de Brou­wers­dam nadat hij frontaal op een tegenligger botst. Tijdens de rechtszaak eerder dit jaar blijkt dat die tegenligger achter het stuur in slaap was gevallen. Al snel na het ongeval komen op de online redactie van de PZC de eerste melding­en binnen. Verschillende 112-­fotografen leveren beelden aan. Een klein uur na het ongeluk staat een eerste bericht met foto online.


Wat de redactie op dat moment niet weet, is dat de vrouw van het slachtoffer het nieuws over het ongeval in de PZC-app leest. Zij herkent de auto, maar ook de plek omdat haar man er iedere dag langsrijdt van en naar zijn werk. Voor haar is de optelsom het begin van een nacht­merrie. Voor de redactie vormen de berichtgeving over dit ongeval en het contact hierover met de nabestaanden het startpunt van een discussie over de snelheid van 112-nieuws. Sindsdien kijken we een stuk kritischer naar de timing en de beelden die we gebruiken.

Lezers van de toekomst

N

iks leukers dan jongeren op de redactievloer van de PZC, want dat zijn onze lezers van de toe­komst. Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok en YouTube zijn het venster op de wereld voor jongeren. Vroeger zouden ze op die leeftijd de krant lezen of een abonnement nemen. Dat doet gen Z niet meer. De PZC moet creatief zijn om hen te bereiken. Elk jaar krijgen we aanvragen van scholieren die op snuffelstage willen of scholen die leer­lingen willen laten ruiken aan de journa­listiek. Ja!, zeggen we dan. We gaan op ‘beroepen­speeddates’ en geven gast­lessen op scholen.



Bijvoorbeeld op de Sint Jozefschool in Vlissingen, waar we vertel­den over feiten en meningen, de betrouwbaarheid van bronnen, fake news en de rol van nieuws. Goese kinderen van het project Petje af kwamen rondneuzen op het hoofdkantoor na een gastles over journalistiek.


Nieuws halen ze van Instagram, Snap­chat of TikTok, zeggen ze. Maar gratis onafhankelijk nieuws bestaat niet. Influencers worden betaald om produc­ten aan te prijzen. Wij journalisten krijgen een salaris en hoeven geen dealtjes te sluiten. Zolang mensen voor nieuws betalen, kunnen wij onafhankelijk zijn.

PZC is onderdeel van ADR Nieuwsmedia

Lees meer en bekijk de cijfers